Wednesday, September 28, 2005

عقول فارغة

لأول مرة ادرك الآن أن التملق لم يعد مجديا فكم من مرات تملقت أولئك الدعيين وامتدحت ما يكتبونه من أشعار , وما يكتبونه ما هو الا هراء و أوهام لأطفال نالوا من الدلال وهم صغار قسطا كبر معهم أو كبر فيهم فتوهم كل واحد منهم انه يستطيع أن يكون الشاعر وان الهة الشعر تنتظر علي عتبات غرفهم الهادئة ...... هررررررررررررررررررررراء فالهه الشعر لا يهبط لأحد ولا ينتظر احدا وليس كل من استدعي اغنيات امه قبل النوم ونسج علي موسيقاها كلاما فارغ المعني وضحل التفكير
لكم تملقت انصاف الموهبين هؤلاء وصنعت كما يقولون من الفسيخ عسلا سائغا للشاربين كل هذا لأظل انا الأوحد وأنا الأفضل حتي لا ينقلبوا علي فتنقلب علي حياتي , ولكني ادركت الليلة ان العقول الفارغة أول ما تنقلب تنقلب علي صانعها والليلة فقط اريد ان اعترف انكم لستم شعراء وانكم صدقتم كذبكم وكنتم اكثر بلاهة حين صدقتم كذبي عنكم
الي كل اصدقائي الشعراء رفقاء السراء والضراء انه ليشرفني الآن ان اصرخ في وجوهكم اذهبوا الى الجحيم

2 comments:

Zeryab said...

الظاهر انك اتلدعت من الشوربة ..بس الوسط الأدبى للأسف هو أوسخ وسط فى العالم ..واللى انت عملته من مسخ الجوخ عشان توصل ..جزء من وساخات هذا العالم ..مش عارف اللى انت قلته ده مراجعة حقيقية لموقفك ...ولا كلام مش هتقدر تقوله فى وشهم ..فبتكتبه على المدونة ..بتاعتك ...على فكرة قصايدك جميلة ..بس ده مش مسح جوخ

لا أحد said...

اولا شكرا علي كلامك وزياتك بس والله دا فعلا كلام انا مش قادر اقوله قدامهم فكتبته بس انا اللي مضايقني ان ان الوسط ده المفروض انه وسط راقي مش كدة علي العموم انا ما وصلتش لحاجة وحاجة تستغرب لو تعرف ان اللي انا باتملقهم ناس عاديين مش شعراء كبار ولا حاجة بس انا بحاول اني اثبت نفسي في اقل الحدود لأن القصيدة عندي لم تتجاوز حدود درج المكتب أو المدونة علي فكرة زريلب عزف علي شعور بيوجع بس يشرفني انه عجبه الشعر